Spergebied is die Brixton Moord & Roof Orkes se eerste album, wat in 2002 deur Rhythm Records vrygestel is.
Luister op Spotify, Apple Music, Tidal, ens.
Rhythm Records se mediaverklaring vir die vrystelling van die CD in 2002:
Die Brixton Moord & Roof Orkes se Debuut-CD, “Spergebied”, word Vrydag, 3 Mei by The Bohemian in Richmond gelaunch. Nog ‘n Brixton band, Damn the Icbergs, sal by die geleentheid optree.
“Spergebied” word deur Rhythm Records versprei. Die produksie is deur Paul Riekert van Battery 9-faam behartig, en is tussen November 2001 en Januarie 2002 by RP Studios (M3) en One-F Studios in Johannesburg opgeneem. Die CD bevat ‘n aantal gunstelinge van die band se songs wat handel oor “heel alledaagse” onderwerpe soos oorlog, misdaad, dwelms, drank, emigrasie en road rage. Hulle enigste liefdeslied, “Witwolke”, is ook op die CD beskikbaar.
“Ons hou die songs oor seks, soos ‘Sussie se Sweep’ en ‘Wie is Lisa Forward?’ maar vir ons volgende CD,” sê Roof Bezuidenhout, sanger en kitaarspeler: “Ons wou ook nie te vinnig ‘n CD uitbring nie. Ons dink dis belangrik om eers self jou musiek na die mense toe te vat om te sien wat hulle daarvan dink. Maar nou begin hulle te veel moun omdat ons nog nie ‘n CD het nie.”
Die band is pas terug in Johannesburg na ‘n aantal landwye optredes, insluitende die Jack Daniel’s Deconstruction Music Festival naby Nigel, die Willie Smit Festival by Oppikoppi in Northam, en Kaktus op die Vlaktes en die Tassenberg Stalteater by die Klein Karoo Nasionale Kunstefees in Oudtshoorn.
Die Brixton Moord & Roof Orkes is een van ‘n nuwe generasie Afrikaanse rock bands wat volg in die spore van mense soos Koos Kombuis, Valiant Swart en Johannes Kerkorrel. Soos Pieter Redelinghuys in Insig (Desember 2001) skryf: “Vandag se kragtige Afrikaanse musiekgroepe gee Afrikaans skop in rock, pop, folk, hip-hop, punk en selfs boeremusiek en ghoema.” Hy noem Diff-olie, Gramadoelas, Beeskraal, Plank, Brixton Moord en Roof Orkes, Spinnekop, Akkedis, Duusman, Brasse Vannie Kaap, en Battery 9 as voorbeelde.
Op die oomblik bestaan die band uit Brixton Barnard op baskitaar, Moord Greeff op tromme en brandewyn, Roof Bezuidenhout op stemme en kitaar, en Kapelaan Pat Plank op lead kitaar. Musikaal wissel die band se styl tussen melancholiese folk-klanke van songs soos “Asyn” en “Geraamtes in jou kas”, tot die harde rock van “Road Rage” en “Brixton-dae”.
“Dit kan sommige mense afsit,” sê Inspekteur Mary Martins-Engelbrecht oor die gevaar dat die Brixton Moord & Roof Orkes dalk verkeerdelik met die polisie verbind kan word. Sy het die band al op “Geraas” gesien (Beeld, 27 Desember 2000). Ongelukkig maak sommige mense nog die fout om te dink die Brixton Moord & Roof Orkes is ‘n polisie-blaasorkes, in plaas van die Afrikaanse rock band van Johannesburg wat hulle wél is.
“Dit is vir ons baie snaaks dat die eenheid óns naamgenoot is,” sê Moord Greeff, die band se tromspeler en skrywer van sommige van hulle lirieke. Intussen is die polisie se Brixton Moord en Roof Eenheid gesluit om plek te maak vir die Johannesburgse Ernstige Gewelddadige Misdaad Eenheid.
Die band is einde 1999 deur Roof en Moord in Brixton begin toe hulle by die Abelarde Sanction begin optree het. (Dit het gehelp dat dit binne kruipafstand van beide se huise is). Die Abelarde Sanction is ‘n berugte kroeg in Brixton waar vele bands hulle tande op die live scene slyp. Sommige van hulle, soos Sunways, Karen Zoid, en Zen Arcade, is nou al bekend, maar baie ander is net eenvoudig só underground dat hulle waarskynlik nooit tot ‘n groter mark sal deurdring nie.
Gelukkig het die Brixton Moord & Roof Orkes vinnig vooruit gegaan, en reeds in April 2000 vir die eerste keer by die Oppikoppi Easter Festival opgtree. Sedertdien het hulle nog drie keer by Oppikoppi gespeel. Benewens ‘n verskyning by Aardklop in Potchefstroom, sluit ander venues waar hulle die afgelope twee jaar opgetree het Up The Creek (Hatfield, Pretoria), Bugsy’s Beat Bar (Randburg, Johannesburg), Cool Runnings (Wonderboom, Pretoria), The Nile Crocodile (Lynwood, Pretoria) en Oppistasie (Sannieshof) in. Hulle het ook al verskynings gemaak op TV programme soos “Geraas”, “Kwêla” en “Draadloos”, en (meestal) gunstige artikels in publikasies soos Beeld, JIP, Insig, The Wire, De Volkskrant, en die Burger losgeslaan.
Uittreksels uit resensies:
Afrikaans music in the folk or folk/rock style has been around for ages, producing excellent song writers like the superb Koos du Plessis and Koos Kombuis, reflecting many aspects of life in South Africa. This album carries on in that fine tradition. Spergebied (restricted or no-go area) is an incredibly frank and honest look at Joburg and its people, particularly those living in the south. No-go areas of the human psyche, despair, hope, deterioration, love and violence are confronted with humour, anger, irony and sensitivity using brilliant imagery. Die Geraamtes in Jou Kas takes an evocative look at the township war and the effect it has left on the young conscripts in the Casspirs. Don’t let me give you the impression that this album is all doom and gloom. There is a great balance and serious fun, some great lines and good music that will leave you wondering when the next Brixton Moord en Roof Orkes CD will be coming out.
– Etienne Creux, Pretoria News, 21 August 2002
Hoor die sirenes van een nul trippel een / hoor die skote in Westbury klap / die sente van ‘n bedelaar, die rande van ‘n pusher / koop nie die vrede wat ons almal voor wag… want soos al die dae, al die dae / soos al die dae was vandag maar kak… Só sing Roof Bezuidenhout op “Brixton Dae”, een van twaalf snitte op die Brixton Moord en Roof Orkes se treffende debuut-CD, “Spergebied”. Daar is volop verwysings na lewe in die stad – misdadigers, padvarke, drank- en dwelmlustiges, geldwolwe en sukkelaars skuur skouers en kry lewe op snitte soos “Geen Land”, “Road Rage”, “Dronk op jou eie”, “As die yuppies jodel” en “Sewe rand vir die maand”. BMRO se rock het egter sy voete geplant is sterk folk-elemente. Dis op enkele snitte waar die angry rockdraak sy vuur spuug (vernaam “Road Rage”). Die res is akoesties van aard en dus sag genoeg om met oorgawe na BMRO se priemende lirieke te luister. “Spergebied” is ‘n knap debuut, ondanks die feit dat dit situasies en plekke skets wat plattelanders en diegene buite die geteisterde grense van Egoli dalk vreemd of onbekend sal vind. Die aggressie sou meer woema gehad het met ‘n elektriese kitaar in die groep (wat ná hierdie opname wel gestalte gekry het in die vorm van Pat Plank). Die vooruitsig laat ‘n mens uitsien na BMRO se opvolg-CD, want Afrikaanse rock het liriekskrywers soos hierdie nodig.
– Pieter Redelinghuis, Insig
Firmly in the middle of the new wave of Afrikaans rock bands, BMRO plays driving folk rock – kind of like Koos du Plessis had he ever heard Nirvana. Yes, they’re really from Brixton, and with the bearded Andries Bezuidenhout at the helm and the eclectric Esme Eva Kwaad as occasional sidekick, they’re becoming a live act to be reckoned with. Their debut album is uncomplicated in sound an filled with great songs (good lyrics is one of their hallmarks) about women, drinking, Jo’burg, yuppies, road rage and life in general. ‘Brixton-dae’ is a classic already, with our heroes waiting for ‘beter dae, want vandag was kak.’ ‘Geen Land’ looks beyond SA’s kak and crime to possible saviours, while ‘Dronk Op Jou Eie’ explores the familiar beauty of getting drunk on your own: ‘Ek wil hurk in die gorrel van ‘n bottel/ Ek wil skuil in die stilte tussen teue.’ On the whole, music that will make you feel better the moring after you did something reprehensible.
– Toast Coetzer, SL Magazine, Desember 2002/Januarie 2003
Every now and then (quite often, actually) I get tired of listening to songs about Nashville, Tennessee, New York, New York, Route 66 and the Vietnam war. Loud applause greets Bruce Springsteen everytime he sings about his Jersey Girl and being Born in the USA. But these (and other) songs mean very little to a born and bred South African like myself. Where are the songs written from the South African perspective about life and living in South Africa? Well, actually there are plenty. A few recent English-speaking (or should that be singing and rapping) artists, like Moodphase 5ive and Syd Kitchen, sing about life as it really is in South Africa, but if you really want songs about Jeffreys Bay, driving through the Karoo, Port St Johns, buying drugs in Stellenbosch and picking up girls from the Strand, listen to the Afrikaans rock poets. There are far too many to name here, but one of the newest Afrikaans rock bands to sing about real life in South Africa are the Brixton Moord en Roof Orkes (Brixton Murder and Robbery Band). To quote their website: “Brixton” here does not refer to the Brixton in London, but to a suburb of Johannesburg, South Africa. The name of the band refers to a notorious police unit (now disbanded), that was stationed in the suburb… On their debut album ‘Spergebied’ (Restricted Area) they sing about the dark side of South Africa, based on their own very real experiences. There are songs about living and jolling in Brixton and Melville (Brixton-Dae), the merits of getting drunk on your own (Dronk op jou eie), road rage (err, Road Rage) and a song for those that leave SA for greener pastures (Geen Land). And I love those little soundbites that link the songs: “this is the final call for passengers Barnard, Greef and Bezuidenhout delaying British Airways flight to London…” and “you have no new messages”. ‘Geraamtes in jou kas’ is about the nightmares that are suffered by the soldiers that had to go into the townships to “maintain the peace”. “Jy onthou die vure/ en die wiele van ‘n Casspir/ en die reuk van brandende rubber/ deur die neus van jou gasmasker”. This is not a very cheerful album on the lyrical side, but the music really rocks. So, to mis-quote Syd (Kitchen, not Barrett), this CD is not for sissies, but the brave listener who ventures into this Restricted Area will be rewarded with some very unrestricted Afrikaans Rock.
– Brian Currin, SA Rock Digest, April 2002
SPERGEBIED – LIRIEKE
[1] WAG
Stewels in die nag
‘n Perron wat wag
Daar’s reën op die ruit
Die vlae waai traag Suid
Steeds geen teken
Niks om op te reken
Ooit weer die streling?
Glim die koue reling
Die perron is verlate
Die spore vol gate
Die sement swyg koud
Die nag is oud
Steeds geen teken
Niks om op te reken
Ooit weer die streling?
Glim die koue reling
Was dit daar ‘n voetstap
Digby die deur wat klap?
Die vlae lag luid
Daar’s spore op die ruit
Steeds geen teken
Niks om op te reken
Ooit weer die streling?
Glim die koue reling
Nou die sinjaal wat lag
Steeds bly dit nag
Daar’s dou op die ruit
Die vlae wil muit
Steeds geen teken
Niks om op te reken
Ooit weer die streling?
Glim die koue reling
Woorde: Moord Greeff, musiek: Roof Bezuidenhout
[2] BRIXTON-DAE
Hoor die seine van die Brixtontoring
Volg die ritme van die honde wat blaf
Bingo in Highstraat, junkies wat lag
Maar ons sit tevrede in die Abelarde en wag
Vir beter dae, beter dae
Beter dae, want vandag was kak
Hoor die sirenes van een nul trippel een
Hoor die skote in Westbury klap
Die sente van ‘n bedelaar, die rande van ‘n pusher
Koop nie die vrede wat ons almal voor wag
Want soos al die dae, al die dae
Soos al die dae was vandag maar kak
Ek hoor daar’s ‘n kraak in die watertoring
Maar Khetso gee ons geld vir die Wêreldbank
Nie ‘n boom in sig in downtown Brixton
Wat wil white trash nou met koelte maak?
Gee my beter dae, beter dae
Beter dae, want vandag was kak
Gee jou hart vir Hillbrow, sy skop jou in die gat
Melville gee jou sooibrand, Rosebank steel jou geld
Yeoville is te hectic en Orangegrove te ver
Maar in Brixton wag ons in die local bar
Vir beter dae, vir beter dae
Beter dae, want vandag was rêrig nie baie nice nie
Woorde en musiek: Roof Bezuidenhout
[3] GEEN LAND
Daar is geen land, so ver of woes geleë
Land van vrede, land van vrees
Land van rykdom, land verwees
Land van dood en land van hoop
Land waar kinders deur rommel loop
Ons dans tussen soekligte en doringdraad
Drink en juig tot die daeraad
Pille vir depressie, wyn vir die pyn
Ons hoop op vrede, maar ons wag op die kaptein
Daar is geen land, so ver of woes geleë
Land van liefde, land van haat
Land van waagmoed en verraad
Shopping malls en polisiestasies
Land wat baie offers vra
Ons dans tussen soekligte en doringdraad
Drink en juig tot die daeraad
Pille vir depressie, wyn vir die pyn
Ons hoop op vrede, maar ons wag op die kaptein
En as jou vliegtuig eindelik land
Jou paspoort stewig in jou hand
‘n Nuwe land met ‘n nuwe lewe
Dink aan ons soos ‘n slegte gewete
Waar ons dans tussen soekligte en doringdraad
Drink en juig tot die daeraad
Pille vir depressie, wyn vir die pyn
Ons hoop op vrede, maar ons wag op die kaptein
Woorde en musiek: Roof Bezuidenhout
[4] WITWOLKE
Bo my is die onmeetlike blou
En ek laat my asem saggies uit
Om vir jou witwolke te stuur
Want witwolke is soos woorde
En wanneer hulle lag
Sal ek weet hulle streel oor jou vel
En kleur dit die geur van jasmyn
My witwolke moet saam met jou reis
Sodat jy van my dink soos van wolke wat wasem
En as ek my oë toemaak
En na my wit wolke luister
Dan hoor ek hoe hulle skater
In die blou van jou oë
My witwolke moet saam met jou reis
Sodat jy van my dink soos van wolke wat wasem
Woorde: Moord Greeff, musiek: Roof Bezuidenhout
[5] AS DIE YUPPIES JODEL
Jou program vir elke dag
Is uitgewerk vir gemak
Jy trap jou spore diep
Idees vir verbruik verpak
Jou oë kyk na vore
Beplan die dag van môre
Jy eet drie borde
Ambisie vir brekfis
Daar’s Ray-Bans voor jou oë
Aktetas in jou hand
Kantoor hoog in ‘n toring
Bankbestuurder aan jou kant
Jou kar is blink, baie flink
ʼn CV vol sukses wat wink
Jy eet drie borde
Ambisie vir brekfis
Ek sien jou in ‘n straatkafee
Nuutste kliënt wat jou verveel
Maar jy praat en jy scheme, neem maar deel
Want daar dollars, ponde, nooit te veel
Vir ‘n man soos jy wat in Melville bly
Wat nooit genoeg van alles kry
Jy eet drie borde
Ambisie vir brekfis
En jy spoel dit af met ‘n glas gewete
Woorde en musiek: Roof Bezuidenhout
[6] INKVIS
Ek en die inkvis sit op die bus
‘n Luilekker Woensdag hang in die lug
Niks is meer heilig, hulle het alles gestop
Melville se swembad vol rubble geprop
Nou ek en die inkvis, ons swem lank nie meer
Maar ons dink aan die kinders, hul hartseer, hul seer
Niks meer bikini, niks meer duikplank
Johannesburg versoen hom met ‘n babelaas stank
En Dali, Dali
Salvador Dali se se prent hang skuins
Ja ek en die inkvis bemoei ons met kuns
Partykeer vir lêplek, partykeer vir wins
Fleamarket is ‘n fokkop, our paintings won’t sell
Ons hou van diep kleure, nie huisvroupastel
Ek en die inkvis, ‘n thousand new schemes
Share sewe nuggets, die American Dream
Swem in die balle, ry op die swings
Daar’s ‘n vriendelike stem in die camel masjien
Maar Dali, Dali
Salvador Dali se prent hang skuins
Dit is die end van die maand se rent
Die rent is by die bar gespend
The Putco bus is calling us
Driver where you’re taking us?
Deur die hart van die goudmasjien
Kan ons ‘n waiter kry om ons te bedien?
Ek en die inkvis, ons kyk vir die straat
Die ANC posters, die fashion soldaat
Niks is meer heilig, hulle het als gestop
Die bands by Roxy vir techno gedrop
Nou ek en die inkvis, ons dans lank nie meer
Terrible kopseer en voete wat keer
Sit op die TV, kyk na die muur
Die bure is stil en die ou lady suur
En Dali, Dali
Salvador Dali se prent moer af
Woorde en musiek: Brixton Barnard
[7] WESKUSBABELAAS
Soos die strukture van stomp in die vuur verdwyn
En die maan se lig oor die see ophou skyn
As ‘n tekort aan paraffien die lamp laat ophou brand
En ‘n misbank te laag gaan lê oor die sand
Dan het die oggendstond ‘n nasmaak in die mond
Van die vorige aand se vangs van mensevlees
Soos die laaste gesprek uit ‘n huis uitlek
En die ou man en ou vrou na elders vertrek
As slegs leë wynbottels op tafels aanhou kuier
En die sonbesies skree om slapendes te wek
Dan het die oggendstond ‘n nasmaak in die mond
Van die vorige aand se vangs van mensevlees
Jy sing ‘n ode vir die Weskus voor die mis verdwyn
En sluk die knop in jou keel weg met ‘n laaste bietjie wyn
Jy kyk uit oor die water, dink aan die skuite en die see
Aan jou lewe en aan die dag wat jy jou laaste asem gee
Dan het die oggendstond ‘n nasmaak in die mond
Van die vorige aand se vangs van mensevlees
Woorde en musiek: Roof Bezuidenhout
[8] SEWE RAND VIR DIE MAAND
Soms is jou pay tjek net-net te klein
Om ‘n bachellor huishouding te dra
En jou overdraft is gulsiger vir geld as vir wyn
Voor die landlord eers begin om sy deel te vra
Sewe rand oor vir die res van die maand
Sewe rand oor en ‘n halfjack
En jou petroltenk suig aan die laaste dampe
Van ‘n kwart tenk: jou laaste geskenk
Van ‘n hitch hiker geruil vir ‘n lift
Die weeluise wemel weer in jou matras
Die gate word groter en groter in jou jas
In die oggend knoop jy nog trots aan jou das
Maar daar’s ‘n jogurtvlek op die punt wat jou verras
Sewe rand oor vir die res van die maand
Sewe rand oor en ‘n halfjack
En jou petroltenk suig aan die laaste dampe
Van ‘n kwart tenk: jou laaste geskenk
Van ‘n hitch hiker geruil vir ‘n lift
Aan die begin van die maand is jy gelukkig en ryk
Met geld in die bank kan die depressie wyk
Jy eet McDonalds in plaas van sardiens en brood
Maar na ‘n week is dit maar brandewyn vir hoop
Sewe rand oor vir die res van die maand
Sewe rand oor en ‘n halfjack
En jou petroltenk suig aan die laaste dampe
Van ‘n kwart tenk: jou laaste geskenk
Van ‘n hitch hiker geruil
Woorde en musiek: Roof Bezuidenhout
[9] ASYN
‘n Paraffienlamp brand in jou kamer
Langs ‘n spieël met ‘n houtraam
Sewe duiwels dans om jou voete
‘n Swerm eilandvoëls in jou naam
Jy kyk ver en verby
Na wat ander vermy
Daar’s ‘n skeermeslem op jou tafel
En ‘n bottelnek in jou keel
‘n Comic strip lag van onder jou tong
En ‘n stormwind waai deur jou are, jong
Jy kyk ver en verby
Na wat ander vermy
Dis net vir jou wat jou bed in die lug hang
Dis net jy wat daai kleure sien
Vir ander lyk dit maar grys en kaal
Dis hulle wat jou wil kom haal
Jy kyk ver en verby
Na wat ander vermy
Woorde en musiek: Roof Bezuidenhout
[10] DRONK OP JOU EIE
Daar’s meriete in dronkword op jou eie
Met ‘n bottel en net een glas
Daar’s meriete in dronkword op jou eie
Is jy seker van die smaak van jou pyn
Weet jy hoe proe jou pyn
Hoog die glas, jou gewete lag sag
Haar mond was rond, die vorm van ‘n wond
Skel skyn die lig van my kombuis
Alles is stil, net die yskas wat suis
My voete word kouer maar my kop kry warm
As die druppels langs my mond nog talm
Daar’s meriete in dronkword op jou eie
Met ‘n bottel en net een glas
Daar’s meriete in dronkword op jou eie
Is jy seker van die smaak van jou pyn
Weet jy hoe proe jou pyn
Hoog die glas, jou gewete lag sag
Haar mond was rond, die vorm van ‘n wond
Ek wil hurk in die gorrel van die bottel
Ek wil skuil in die stilte tussen teue
Maar ek leef in spasie tussen bottels
Soos my huis van vrede in die storms verweer
Daar’s meriete in dronkword op jou eie
Met ‘n bottel en net een glas
Daar’s meriete in dronkword op jou eie
Is jy seker van die smaak van jou pyn
Weet jy hoe proe jou pyn
Hoog die glas, jou gewete lag sag
Haar mond was rond, die vorm van ‘n wond
Kyk, die son val in druppels af teen my bors
Buite reën die blare, maar ek bly dors
Laat die oggend maar reën en die nag vergaan
Dit is ‘n bottel waarop my huisie staan
Daar’s meriete in dronkword op jou eie
Woorde: Moord Greeff, musiek: Roof Bezuidenhout
[11] DIE GERAAMTES IN JOU KAS
‘n Hand kom deur jou venster
En jou gloeilamp is ‘n oog wat loer
Jou plafon bult in van bo af
En naels krap van onder jou vloer
Want jy weet, jy weet
Die geraamtes in jou kas het begin kriewel
Die klere vroetel rond in jou trommel
En jou stewels dans in die kas
Jou rugsak het begin oopgaan
En grynslag saam met jou jas
Want jy weet, jy weet
Die geraamtes in jou kas het begin kriewel
Jy onthou die stof
Van ‘n township se strate
En die haat in die oë
Aan die end van jou geweer
Want jy weet, jy weet
Die geraamtes in jou kas het begin kriewel
Jy onthou die vure
En die wiele van ‘n Casspir
En die reuk van brandende rubber
Deur die neus van jou gasmasker
Want jy weet, jy weet
Die geraamtes in jou kas het begin kriewel
So, trek jou hoed oor jou oë
Vir Sharpeville en vir Boipatong
En swaai aan jou droom
Sodat jou skoene nooit nat word
Van die modder op die grond
Hier en daar gemeng met bloed
Want jy weet, jy weet
Die geraamtes in jou kas sal aanhou kriewel
Die geraamtes in jou kas sal ewig kriewel
Woorde en musiek: Roof Bezuidenhout
[12] ROAD RAGE
Ek vat die oprit na die snelweg
My voet hop tussen petrol en rem
Agter die dieseldampe van ‘n seventies Benz
Gee gas dat ek suurstof kan wen
Ek kry road rage, road rage, road rage
‘n Suutjiespoep met ‘n een punt drie
Blok jou pad in die regterbaan
Ek skiet links verby dat ek vinnig kan ry
Maar daar’s ‘n trok wat botstil staan
Ek kry road rage, road rage, road rage
Druk daai masjien tot dit tweehonderd sien
Natnaai in die Porche, waar gaan jy miskien
Laat die bande suis, laat die wiele gons
Dié pad is te klein vir die twee van ons
Want ek’t road rage, road rage, road rage
Flash jou brights vir my en jy sal kak
Daar’s ‘n baseball bat in my kattebak
En road rage, road rage, road rage
Woorde en musiek: Roof Bezuidenhout
© Brixton Moord & Roof Orkes